Am mai bine de trei ani de când mănânc doar în bucătărie, am renunțat de tot la mâncatul în fața calculatorului, în timp ce fie mai rezolv una-alta, fie mă uit la un film.

Era o vreme când nu puteam sta locului cu mâncarea în lingură, dacă stăteam în bucătărie și nu vedeam în fața ochilor decât farfuria. Mi se părea un mâncat inutil, plictisitor. Eram un om modern care făcea mai multe lucruri deodată iar mâncatul nici măcar nu era considerat o mare activitate.

Dar într-o zi m-am hotărât să-mi creez un nou obicei: acela de a sta locului la masa din bucătărie când mănânc. De asemenea, am renunțat la a-mi mai pune la dispoziție tot felul de alune, semințe, fructe atunci când lucrez.

Biroul este pentru treabă, bucătăria este pentru mâncare, să nu încurcăm lucrurile.

Noul meu obicei m-a ajutat să am mai multă grijă la ceea ce-mi pun în farfurie și mai ales la cât îmi pun în farfurie. Când mâncam fără să fiu atentă la ceea ce mănânc, cu un ochi în documente excel și cu altul pe Facebook, pierdeam controlul asupra cantității de mâncare.

Acesta a fost, de fapt, primul meu pas spre stilul de viață sănătos.

Iar acum a venit timpul să trec la următorul nivel, acela de a mânca netulburată, total conștientă, relaxată. Este destul de dificil, mai ales când ai un copil de 10 luni lângă tine care are răbdarea foarte scurtă și nu poate sta prea mult timp în scăunelul ei, uitându-se la mine cum gătesc sau așteptându-mă să termin și eu din farfurie.

Totuși, un lucru pot să fac: să respir de trei ori înainte să mă apuc de mâncat.

Desigur, uit periodic să fac acest lucru, așa că mi-am lipit un post-it pe frigider. A respira înainte de a mânca a devenit marea mea provocare din ultimul timp. Nu mai știu cum să mai fac să-mi aduc aminte acest mic detaliu.

Simpatic și parasimpatic

Corpul nostru este fascinant, dar stați să vedeți ce fascinant este creierul.

Pe foarte scurt, sistemul nervos simpatic mobilizează organismul pentru a răspunde stimulilor din mediu. El este responsabil de instinctul „fight or flight”, atunci când suntem stresați, anxioși sau chiar în pericol. El determină eliminarea de adrenalină și îți lasă corpul obosit și înfometat.

Când corpul nostru este în acest stadiu, tractul digestiv nu mai lucrează cum trebuie și poate chiar să trateze mâncarea ca pe o toxină.

Și ce facem noi, de cele mai multe ori? Da, mâncăm, când fix asta nu ar trebui să facem. Mai exact, mâncăm:

  • În fața calculatorului;
  • Vorbind la telefon;
  • În mașină;
  • În timpul sau după ce ne-am certat cu cineva.

Pe de altă parte, sistemul nervos parasimpatic este responsabil cu relaxarea, cu vindecarea, cu refacerea. Numai când corpul nostru a intrat în această fază, mâncarea ne face bine.

Cea mai bună cale de a trece dintr-o stare de anxietate în una de vindecare este prin respirație.

Așadar, breathe before you eat

Recomandarea generală este să îți iei două minute pauză, înainte să te năpustești în mâncare, timp în care să respiri. Eu, totuși, aș fi mulțumită dacă aș reuși să respir adânc doar de trei ori, să-mi golesc mintea de gânduri. Atunci când îmi aduc aminte, chiar îmi iese: relaxare instant, plus că nu mă mai uit la mâncare ca și cum n-ar mai exista ziua de mâine.

Puțin despre mindfulness

Mindfulness este știința care te învață să te bucuri de prezent, de Aici și Acum. Prin respirația conștientă, reușești să-ți alungi din cap și din sistem gândurile care te impiedică să-ți dai seama că mănânci. Am ajuns să fim așa de preocupați de problemele noastre importante, încât nici nu mai realizăm că mâncăm, suntem pierduți printre taskuri și chestiuni de oameni mari.

Tratăm alimentația la „Diverse” când, de fapt, momentul mesei este unul dintre cele mai importante, este perioada în care ar trebui să-ți asculți corpul, să-i dai ceea ce cere, să-i arăți că îl iubești.

Și puțin despre Univers

În cartea sa, Doreen Virtue nu vorbește despre respirație, ea vorbește despre rugăciune: înainte de a te apuca să mănânci, spune o rugăciune. Are același efect liniștitor precum respirația iar bonusul cu care vine este că mai aduce și un val de energie pozitivă peste mâncare.

2017 Breathing Challenge

Prin această postare, mi-aș dori să vă provoc să respirați înainte să mâncați și să-mi spuneți, din când în când, că ați reușit. Poate așa îmi aduc și eu aminte.

Lasă un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *